Økonomisk rådgiver til boligsocial helhedsplan med fokus på økonomisk udfordrede lejere i Sønderborgs udsatte boligområder

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Er du optaget af at skabe økonomisk overblik og brænder du for at kunne rådgive andre i betydningen af en sund økonomi? Vil du arbejde i et projekt, hvor udvikling, engagement og kvalitet er i fokus? Vil du være del af et projekt, hvor din indsats gør en forskel for mennesker hver dag?

Som vores økonomiske rådgiver bliver du en del af en boligsocial helhedsplan for fire boligområder i Sønderborg: Kløver-/Hvedemarken, Stenbjergparken, Nørager og Søstjernevej m.fl.

Den økonomiske rådgivers opgave er at yde økonomisk rådgivning til beboerne i de boligsociale områder. Den økonomiske rådgivning vil både være i form af en bred forebyggende indsats, enkelte rådgivningsforløb og længere forløb med økonomisk rådgivning.

Vi søger en medarbejder på fuldtid til den boligsociale helhedsplan i Sønderborg. Stillingen er tidsbegrænset foreløbigt frem til medio 2024.

Den boligsociale helhedsplan er et samarbejde mellem Sønderborg Andelsboligforening og Sønderborg Kommune. Formålet med indsatsen er at støtte flere beboere i at opnå en sund hverdagsøkonomi.

Som boligsocial økonomisk rådgiver bliver du tilknyttet Ydelse i Jobcenter Sønderborg, som behandler ansøgninger om forsørgelse og enkeltydelser. Her du vil kunne få sparring med teamets 20 medarbejdere og deres økonomiske rådgiver, men du har dine opgaver i den boligsociale helhedsplan. Her vil du arbejde tæt sammen med det boligsociale team, hvor der blandt andet også arbejdes med gadeplansarbejde, brobygning mellem grundskolerne og hjemmene og til foreningslivet. Du vil desuden have et tæt samarbejde med Beboerrådgivningen for Job og Uddannelse, som er en fremskudt jobcenterenhed med en teamleder og 9 jobrådgivere.

Opgaven:

Som økonomisk rådgiver arbejder du for at yde økonomisk rådgivning til beboerne i boligområderne. Du har fokus på tidligt forebyggende arbejde i samarbejde med Beboerrådgivningen og det boligsociale team.

  • Opsøgende og forebyggende indsats: Sammen med resten af det boligsociale team, vil du indgå i den åbne rådgivning. I den åbne rådgivning kan beboerne få vejledning til alt vedr. job og uddannelse samt hjælp til personlige dokumenter og problemstillinger. Her tilbydes også fritidsvejledning og hjælp til fritidsjob til børn og unge. I den åbne rådgivning henvender beboerne sig med en bred vifte af udfordringer de oplever, herunder om spørgsmål til SKAT, regninger, PBS aftaler, opkrævninger mv., hvilket skaber et godt udgangspunkt for at gå i dialog med beboerne om økonomi og afklare behovet for økonomisk rådgivning. Som led i den opsøgende og forebyggende indsats indgår også undervisning i sund økonomisk adfærd og redskaber til økonomistyring til beboerne. Denne undervisning vil indgå som en del af Beboerrådgivningens aktivitet Klar til Job.
  • Enkeltstående rådgivningssessioner: Du vejleder beboerne om enkeltstående økonomiske problemstillinger. Denne type vejledning forudsætter ikke fysisk fremmøde, men kan ligeledes foregå via telefon eller elektronisk. Den vejledning der gives, gives på baggrund af beboerens oplysninger og gældende regler på det pågældende område.
  • Økonomisk rådgivning: I den økonomiske rådgivning gennemgår du sammen med beboerne deres økonomiske forhold.

Din profil:

Vi søger en medarbejder, der brænder for arbejdet med udsatte boligområder og har lyst til at yde en kompetent og faglig økonomisk rådgivning til beboerne i de udsatte boligområder og som:

  • kan arbejde relationelt og er god til at skabe "et trygt rum".
  • brænder for at rådgive og vejlede beboere om deres private økonomi
  • Kan møde beboeren med respekt og evner at inspirere og motivere
  • Har god forståelse for, at beboeren er i en sårbar situation og kan møde dem med stor empati og indlevelsesevne
  • har gode kommunikative evner og kan afstemme kommunikationen i forhold til modtageren.
  • er proaktiv og opsøgende i forhold til målgruppen.
  • er stærk i samarbejdsrelationer og kan samarbejde med mange forskellige personer på tværs af kommunale og private organisationer.
  • Koordinere og skabe opmærksomhed omkring øvrige rådgivningmuligheder i kommunens frivillige organisationer
  • kan arbejde struktureret og skabe overblik over komplekse opgaver.
  • er dygtig til at planlægge og kan arbejde selvstændigt.
  • er robust i forhold til målgruppen og kan sætte grænser.
  • er fleksibel i forhold til arbejdstid.
  • kan forfølge de mål der sættes i projektet.

Din uddannelses - og jobmæssige baggrund kan være mangeartet, men der lægges vægt på, at du har en uddannelse inden for økonomi eller har jobmæssig erfaring med rådgivning i økonomi.

Vi tilbyder dig som medarbejder:

  • en spændende stilling med kontakt til mange samarbejdspartnere og med afvekslende opgaver
  • et selvstændigt og udfordrende job, hvor du sammen med beboeren skal finde løsningerne
  • en solid forankring i Ydelse med gode muligheder for faglig sparring
  • et tværfagligt boligsocialt team og et fremskudt jobcenterteam, hvor vi er fagligt nysgerrige og har mod på at dygtiggøre os i fællesskab
  • Et uformelt arbejdsmiljø, hvor humor vægtes højt
  • gode muligheder for netværk med ansatte i andre boligsociale helhedsplaner i hele landet

Stillingen ønskes besat fra 7. august 2023. Løn og ansættelsesforhold er i henhold til gældende overenskomst og ud fra reglerne om lokal løndannelse.

Ansøgningsfristen er den 22. juni 2023 og der afholdes jobsamtaler den 26. juni 2023.

Vil du vide mere om stillingen, kan du kontakte følgende:

Vil du vide mere, så læs mere om den boligsociale helhedsplan på: https://mitboligomraade.dk/om-helhedsplanen/ 


Denne jobannonce blev oprindeligt opslået på https://www.ofir.dk/
(Den originale annonce kan ses på: https://www.ofir.dk/showojob?ofirid=083f7d17)

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Sønderborg Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Tidsbegrænset ansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Sønderborg Kommune - Økonomi og Arbejdsmarked, Rådhustorvet, 6400 Sønderborg

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 22-06-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://www.ofir.dk/resultat/Jobannonce.aspx?ofirId=083f7d17&action=sendApplicationUrl&utm_source=job.jobnet.dk&utm_medium=referral

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5851972

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet